tirsdag den 12. juli 2011

New kid on the blog

18% af verdens firma’er bruger det allerede, og yderligere 34% overvejer det kraftigt, dvs. over halvdelen af verdens firmaer vil om ganske kort tid bruge det. Halvdelene af verdens firmaer……tænk lige over det….det er dæleme mange!!!. Bare tænk på hvor mange firmaer der ligger i industrikvarteret i Glostrup og gang det så med……..uendeligt. Men hvad er det så alle de mange firmaer vil? Jo, de vil ”op i skyen”. Og hvad vil de så dér?. De vil slippe for de tonsvis af problemer der følger med, når man har sine egne servere stående fint i deres eget lille ildelugtende serverrum. Et rum som har allermest trafik til den årlige julefrokost. ”Er cloud computing ikke bare en modelune?”, men det sagde man vist også om smartphones, og nu har både min svigermor- og svigerfar én. Jeg har selv arbejdet steder, hvor serveren gik ned, og it-manden stod et andet sted i landet med røret i hånden og prøvede at guide én gennem et reboot af serveren, og det var vist kun svineheld at man ikke fik slettet hele skidtet.

Ifølge de fleste eksperter, er vi vidner til en IT-revolution, Dag 1 i den nye virtuelle verden, Internet vers.2,0, der bliver ikke sparet på noget når cloud computing skal beskrives. Hvad gør man så som firma hvis man vil med på ”skyen”?. Tja, hvis man leder efter danske udbydere af cloud hosting, så skal man nok lede ret længe. Bevares der er da et par, men når nu halvdelen af verdens firmaer snart…..osv. For mig handler det om lethed og tilgængelighed, det skal være ”plug and play”. For mig er den idelle verden, en verden uden kabler og ledninger, og her lyder cloud-verden som det perfekte sted for mig. Tingene skal foregår nemt og gnidningsløst, som f.eks at have et lille scipt som snakker med ens cloud-udbyder, og helt automatisk skruer op og ned og ned for ens performance. Jeg ringer jo heller ikke til Nesa og siger, at jeg på lørdag får et par venner på besøg som skal have culottesteg, så hvis de venligst ville skrue lidt mere op for strømmen hjemme hos mig fra kl.20 til kl.24… vel?.. Nej, det hele kører helt automatisk.

Jeg har nogel websites som jeg ønsker at hoste ude i byen, men det har ikke været til at finde danske cloud virksomheder som tilbyde Amazon-agtige interfaces, hvor man selv kan skrue op og ned for serverkapaciteten, tilføje eller fjerne diske og oprette nye servere med selvvalgt OS på få minutter, altså selve indbegrebet af Cloud hosting. Åbenbart er der mange virsomheder som vil være med på noderne, men ikke med rigtigt cloud baseret hosting løsninger, men med almindelig virtuel hosting under et andet navn. Da jeg så begyndte på type-ins, dukkede cloud.dk. Tilsyneladende en ny dansk virksomhed, som ønsker at tage kampen op mod Amazon og Rackspace, men udelukkende på det danske markede. De var meget tæt på lanceringen af deres produkt og har pt en BETA version kørende. Jeg sendte dem hurtigt en mail og blev kort tid efter ringet op af en medarbejder fra cloud.dk.så nu har jeg et BETA login og har adgang til et interface, hvor jeg manuelt kan skrue op og ned for min serverkapacitet, ændre OS og storage efter behov. Cloud.dk lover et API inden de går live, dvs. jeg får fuld kontrol over mine virtuelle datacentre og server management via en række API kald, og har dermed mulighed for automatisk at skalere mine servere efter mif forventede forbrug. I´m in heaven!…. at least the virtual one.Performance ser indtil videre super fin ud, men jeg mangler stadigvæk at køre nogle specifikke tests. Jeg er spændt på ”den nye danske sky”. Hold øje med min blog jeg poster snart igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar