tirsdag den 12. juli 2011

Oppetid

Begrebet ”oppetid” har virkeligt fundet vej til de danske IT-virksomheder. Før i tide var det i orden, at sige at man ”bestræbte” sig på at holde sit system kørende det meste af tiden, men den går ikke længere. Nu flyver tal som ”99%, 97,5%, 99,99%” rundt i cyberspace. Der er jo direkte blevet regnet på, hvor meget oppetid der reelt var sandsynligt at melde ud til sine kunder. Flere firmaer har besluttet at 99% oppetid er det mest realistiske, og et par siger endda 99,7% eller´ 99,9%. Det er jo ikke en dårlig oppetid at fremvise, men så længe man ikke sige 100%, så regner de jo med at være nede i en brøkdel af tiden. Faktisk har flere regnet på hvor meget nedetid det var i dage og timer, når man ikke skrev 100%. Her er et par eksempler:

99% oppetid = er mindre end 88 timers nedetid på et helt år
99,9% oppetid = er mindre end 9 timers nedetid på et helt år
99,99% oppetid = er mindre end 1 times nedetid på et helt år
99,999% oppetid = er mindre end 6 minutters nedetid på et helt år
99,9999% oppetid = er mindre end 32 sekunders nedetid på et helt år
99,99999% oppetid = er mindre end 4 sekunders nedetid på et helt år

Hvis man går lidt længere op, så giver 90% oppetid en nedetid på 876 timer, og 95% oppetid udmønter sig i 438 nedetimer, men jeg tror ikke at nogle firmaer med respekt for sig selv, ville fortælle deres kunder, at de kunne præstere en oppetid på 90%. 4 sekunders nedetid derimod på et helt år, det kunne jeg sagtens leve med, en spørgsmålet er så bare hvor realistisk det egentlig er? Jeg ville faktisk foretrække, at firmaerne meldte ud og sagde at de kunne levere 100% oppetid. Jeg er godt klar over, at det jo nok er temmeligt urealistisk, men i det mindste gjorde de et forsøg. Hvis man regner med at kunne levere 99,7% oppetid, hvorfor så ikke smide 0,3% oveni?. På den måde ville man få den opfattelse, at kun et jordskælv eller en tsunami ville kunne lukke ens server ned, alt andet var der taget højde for.

Hvis vi vender tilbage til den ellers så fine oppetid på 99%, så kunne et eksempel også være, at man var indehaver af en netshop der omsatte for kr. 10.000 om dagen, og hvis 99% oppetid svarer til 3,7 dages nedetid, så ville det jo resultere i et tab på kr. 37.000 på et helt år. Se nu er det pludseligt til at tage og føle på, og så skal man jo ikke være en Einstein for at regne ud, at bare lidt mere nedetid, ville ende ud i et betragteligt minus på bundelinjen. Men nu er det jo så, at de fleste IT-leverandører, går ind og kompenserer når de ikke kan levere den service man betaler for. Men de fleste kender jo til det, at hvis man surfer ind på en hjemmeside, som så ikke er tilgængelig, så er skaden allerede sket, og der er stor sandsynlighed for, at man nok ikke lige besøge den side i den nærmeste fremtid. Nedetid er altså det samme som ridser i lakken, selvom det kun drejer sig om 0,5% eller 0,7% af tiden. Efterhånden er det jo også sådan, at man fremhæver de negative sider af sin udbyder frem for de positive, ”det sker ind iellem at vi mister signalet til serveren” fremfor at sige ”vi er online næsten det meste af tiden”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar